Molkenboer

U dacht toch niet dat ik klaar was met Schenk? Nee er valt nog heel wat te onderzoeken. Misschien ontgaat u de relevantie van dit gepietepeuter, maar ik wil eigenlijk ALLES weten voor ik mijn onderzoek afsluit.Bouwpastoor 1863

Al eerder schreef ik over dit pastoorsportret dat zich bevind in het depot van het Museum Catharijneconvent in Utrecht. Het is volgens de bijgaande documentatie onbekend wie de afgebeelde persoon is. Het is een bouwpastoor. Dat wil zeggen, dat we aannemen dat het een pastoor betreft die gezorgd heeft dat er in zijn parochie een nieuwe kerk gebouwd werd. Het portret is ontstaan in 1864. Dat is een periode dat Katholiek Nederland flink aan het bouwen sloeg. De Katholieken hadden door de nieuw verworven vrijheden behoefte om hun godshuizen ook aan de wereld te tonen. Dus werden vele schuilkerken en schuurkerken afgebroken en vervangen door bouwwerken die ook als kerk herkenbaar moesten zijn. Aanvankelijk werd er gebouwd in de heersende bouwstijl: Neoclassicisme, Neorenaissance of andere retrospectieve bouwstijlen. Een van de architecten die daarbij op de voorgrond trad was Theo (Theodorus) Molkenboer (1796-1863). Molkenboer werkte aanvankelijk in de neoclassicistische stijl, maar werd aan het eind van zijn carrière, onder andere door de samenwerking met Pierre Cuypers, beïnvloed door de opkomende Neogotiek. Van de vele kerken die hij heeft gebouwd zijn er nog enkele bewaard gebleven. Hier bij mij in de buurt zijn dat een aantal dorpskerken; Westwoud, Oosterblokker en Westerblokker. Maar ook bijvoorbeeld in Amsterdam de Willibrordus binnen de Veste (de Duif) en de Onbevlekt Hart van Mariakerk (de Redemptionistenkerk) en in Leiden de Hartebrugkerk. (zie lijst op Wikipedia).

De tekening op het schilderij van de “Bouwpastoor” is duidelijk een ontwerp van Molkenboer, maar komt niet overeen met de voorbeelden die ik kan terugvinden. Natuurlijk kan deze kerk na 150 jaar afgebroken zijn, maar ik heb goede hoop om hem terug te vinden. Als dat lukt is ook te achterhalen wie de pastoor is die hier is afgebeeld.

Het gaat om een kerk met een pastorie.Ik vind deze afbeelding van de voormalige Petruskerk in Krommenie. De gelijkenis is treffend zij het dat de afbeelding gespiegeld is.

Ook de kerkjes in Zijpe, noord: ’t Zand en zuid: Burgerbrug lijken verdacht veel op de tekening zij het dat er toch ook opmerkelijke verschillen zijn. Vooral de toren is eenvoudiger en de pastoriekleiner (minder ramen). Op mijn gereconstrueerde tekening is dat beter te zien.

Mijn hoop is nu gevestigd op mijn lezers. Is er onder u iemand die de afbeelding herkent? Schroom niet om dat hier te vermelden. Mijn dank zal groot zijn.

Over hanskwaster

I'm born in 1944 in Haarlem The Netherlands. My profession is visual artist and art teacher. I am married and have two sons.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

6 reacties op Molkenboer

  1. Dwarsbongel zegt:

    Jammer, het roept bij mij niets op. Ik zal opletten als ik op reis ben, al gebeurt dat niet zo heel vaak. Misschien een tip: als je een idee of suggestie krijgt, kun je misschien even “ter plaatse” kijken met Streetview…

    • hanskwaster zegt:

      Hallo Dwarsbongel. Ha Streetview, prachtig. Wel ben ik bng dat de gezochte kerk al niet meer bestaat, in ieder geval niet meer in de oorspronkelijke vorm. Bijna al het werk van Molkenboer is gesloopt of gewijzigd. De kerken die hun oorspronkelijke vorm hebben behouden heb ik allemaal nu wel gezien en daar zit die van het schilderij niet bij. Toch bedankt voor je belangstelling en suggesties.

  2. Hans van der Wereld, Alphen aan den Rijn zegt:

    Het zou met die pastoor om Burgerbrug kunnen gaan. De tekening in pastoors handen hoeft niet het definitieve ontwerp te zijn dat werd uitgevoerd. Versimpeling na een eerste (te dure) opzet kwam nogal eens voor. Ik weet niet wanneer de kerk van Burgerbrug is gebouwd (jaar), maar dan moet de naam van de ZEH toch makkelijk te vinden zijn. Als historicus hier in de Rijnstreek heb ik ook enkele van die oude afbeeldingen van pastoors waarvan de namen niet vast staan. Het is leuk om research te doen om uit vinden wie het precies zijn. Overigens is het portret in het Catharijneconvent een erg mooi schilderstuk. Succes met de speurtocht.

    • Hans zegt:

      Ja Hans, Burgerbrug stond ook bevenaan op mijn lijstje. De kerk is pas een paar jaar geleden verkocht aan een particulier, maar hoelang de pastorie (waar het portret waarschijnlijk gehangen heeft) buiten gebruik is heb ik nog niet kunnen achterhalen. Het bisdom heeft mij toegezegd dat ze het portret in het Bisdomblad zullen afdrukken met de vraag wie het herkent. Maar inderdaad is de research het leukst. Het brengt je tot zaken waar ik althans geen vermoeden had en dat is prachtig en boeiend.

  3. Ik weet niet precies hoe ik op deze site terecht ben gekomen en waarschijnlijk is de kerk op de tekening al gevonden, maar hij lijkt heel erg op de bonifatiuskerk in dordrecht.

Geef een reactie

