Het eeuwige leven

Mijn moeder bereikte de mooie leeftijd van tachtig jaar, net als haar moeder overigens. Haar vader was vierentachtig toen hij het moede hoofd ter ruste legde. Mijn andere oma bereikte de gezegende leeftijd van negentig jaar en werd daarmee twaalf jaar ouder dan opa De Vries, die de ontberingen in het Jappenkamp niet overleefde.
Toch rees bij mij de vraag: Zijn er nog voorouders van mij te vinden die de honderd bereikt hebben?
Ik heb lang gezocht in mijn genealogie, maar niemand gevonden met een “eeuwig” leven.
Voor mijn oudste voorvader moest ik zelfs terug tot de late middeleeuwen. Daar vond ik ene Douwe van Aylva.
Douwe (what’s in a name) werd geboren in het vroege voorjaar van 1340 in het Friese plaatsje Witmarsum. In dat dorp overleed hij net voor Kerstmis in het jaar 1439. Daarmee had hij net de honderd niet gehaald. Hij kreeg vast een mooie katholieke begrafenis, want het was bijna honderd jaar voor pastoor Menno Simons in Witmarsum de kerk hervormde en daarmee de stichter werd van de doopsgezinden of wel de Mennonieten.
Om uit te leggen hoe Douwe van Aylva tot mijn voorouders gerekend wordt moet ik geduldig te werk gaan en vraag van mijn lezers hetzelfde.


De zoon van Douwe heette Epe van Aylva, geboren in 1360 in Witmarsum en getrouwd met een meisje met de naam Tede (over haar ben ik verder niets te weten gekomen). Epe werd 49 jaar.
Diens zoon Tjeart van Aylva, geb. 1385, werd 65 jaar en was in 1410 getrouwd met Swob Juwinga.
Hun zoon Epo van Aylva uit 1411 werd 64 jaar en was in 1433 getrouwd met een dochter van Jongema.
Hun zoon, ook een Epo van Aylva, 1435, trouwde met Ebel Juwsma en stierf in 1494, 59 jaar oud.
Zij kregen een jongen die zij verrassenderwijs Epe hebben gedoopt in 1464. Epe werd 70 jaar en was getrouwd in 1485 met Beatrix Walta met wie hij onder andere een zoon kreeg met de naam Tjeart.
Deze Tjeart, geboren in 1495, trouwde in 1517 met Ulbet Tadema van Hania uit Jorwerd, maar zij woonden toch in Witmarsum tot hun dood in 1545, 47 en 50 jaar oud.
Hun zoon Ulbe van Aylva, 1532, werd 49 jaar en was getrouwd in 1570 met Saepck Wynia. Zij verlieten Witmarsum. Hun zoon Tjeart werd geboren in Rinsumageest, ruim vijftig jaar nadat de Bourgondiërs in de Hollands-Friese oorlog het dorp hadden platgebrand. Zij bewoonden de state van de familie van Aylva.
Tjeart van Aylva leefde hier van 1570 tot 1628 samen met zijn bruid. Dat was zijn nicht Jels van Aylva. Hier werd ook hun zoon Sjoerd geboren in 1616.
Sjoerd van Aylva trouwde in 1641 met Juliana Mauderick en werd 63 jaar.
Hun zoon Epe van Aylva, 1650 Rinsumageest, had een relatie met Lucia Sippesdochter van Aylva, maar trouwde in 1670 met achternicht Lutske (Douwesdochter) van Aylva. Zij kregen een zoon en een dochter.
Dochter Juliana van Aylva, 1671, trouwde in 1693 met Willem Frederik van Schratenbach een zoon van haar achtertante Lucia Barbara van Aylva en baron Wolf Sigmund van Schratenbach.
Ik heb niet kunnen achterhalen waar en wanneer Willem is geboren. Hij was vrijheer van Hogenberg (Heggenberg) en Osterwitz, maar vooral
 militair. Toen hij stierf in 1705 was hij generaal-majoor. Zij hadden drie kinderen waaronder Johanna van Schratenbach uit 1699.
Johanna trouwde in het jaar 1727 met Edzard Hobbe van Burmania, die op zijn beurt een zoon was van Edzard Jarichs van Burmania en Anna Dodonea thoe Schwartzenberg en Hohenlandsberg. Johanna werd 60 en Edzard 73 jaar en van hun vele kinderen was voor mijn stamboom alleen een zoon van belang: Zich noemende Willem Frederik Schratenbach van Burmania, geboren in 1729 in Ferwerd. Hij was 75 jaar toen hij in 1803 in Ferwerd overleed. Zijn eerste huwelijk met Anna Weytzel uit 1772 bleef kinderloos, maar bij zijn tweede vrouw, Allegonda Romkes, had hij drie dochters. De middelste, Lucia Barbara Schratenbach van Burmania, geboren in 1800, trouwde in 1819 in Leeuwarden met Steven Albert Arendsen Hein. Lucia werd slecht 40 jaar maar Steven werd 71 jaar. Zij hadden negen kinderen. De zevende was Georg Hendrik Arendsen Hein, geboren in 1830 in Elburg.
Deze Georg Arendsen Hein vertrok naar Nederlands Oost Indië om daar carrière te maken. Hij trouwde in 1857 in Pasoeroean met Anna Cornelia Dickelman. Zij was geboren in 1839 te Malang (Oost Java) en had met Georg  al vijf kinderen toen hij, 33 jaar oud, overleed aan boord van de “Admiraal De Ruyter” op weg naar Holland met het hele gezin. Anna zelf overleed pas in 1901 in Scheveningen. Zij was toen 62 jaar. Haar dochter Wilhelmina Frederika Arendsen Hein was eerder, in 1876, in Soerabaja getrouwd met Arnold (A.J.A.F.) Eerdmans.
Zij kregen dertien kinderen waarvan mijn oma, Cornelia Eerdmans, de negentigjarige oma was van het begin van dit verhaal.

Maar voor een honderdjarige blijf ik zoeken, want er zijn nog een paar duizend voorouders die ik nog niet heb gecheckt.

MelkemaStateRinsumageest1 Dit is de Melckema State in Rinsumageest, waar Ulbe van Aylva woonde rond 1510 met zijn vrouw Saepck Wynia (zie hier).

PS
Douwe van Aylva is een voorvader in de twintigste generatie. Als ik het goed heb uitgerekend behoort hij tot een van de 20.971.142 voorouders sinds zijn generatie. Anders gezegd: meer dan tien miljoen mensen die in 1350 leefden behoren in directe lijn tot mijn voorouders.
Dus ik ben nog wel even bezig.

Over hanskwaster

I'm born in 1944 in Haarlem The Netherlands. My profession is visual artist and art teacher. I am married and have two sons.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie, genealogie. Bookmark de permalink .

2 reacties op Het eeuwige leven

  1. Thérèse zegt:

    Ja, je hoeft je voorlopig nog niet te vervelen. Ik vind het wel heel moeilijk allemaal, hoor. Maar ik ben waarschijnlijk ook helemaal niet in de wieg gelegd voor dit soort dingen.

    • hanskwaster zegt:

      Dank Thérèse dat jij je er helemaal hebt doorgeworsteld. Vervelen ken ik niet, maar ik denk wel dat ik ooit in de wieg ben gelegd om dit eens grondig uit te zoeken.

Geef een reactie

