Erfstukken  

Ik draag nog altijd mijn moeders zilveren armband die zij van mijn zusjes had gekregen nadat bij een inbraak al haar juweeltjes waren gestolen. Ook heb ik nog een schilderijtje dat haar oom Pierre heeft gemaakt. Verder is er hier in huis geen sprake van erfstukken. Oh nee, ik vergeet bijna een fraaie designlamp uit de jaren 60, die mij ten deel viel na het verscheiden van mijn  tante Eefje.
Ik weet het inmiddels uit ervaring: er is niets verdrietiger dan de plicht van de nabestaanden om de spulletjes van vader of moeder te verdelen of “weg te doen”.

In een historische krant  van 1824 las ik over de verkoop van de “spulletjes” van een van mijn voorouders, ene Gerrit Wetters, die op 11 september 1824 is overleden 58 jaren oud. Terwijl hij toch een vrouw en drie kinderen naliet.
Ik vermoed nu dat zijn kinderen zich al gesetteld hadden en dat zijn (2de ) vrouw, Anna Pullen, bij een van haar stiefkinderen is ingetrokken.

Wat had ik nu graag uit die lijst mogen kiezen… 

(De tekst heb ik onder de foto weergegeven.)

 natalenschap gerrit wtters  

H. van Laethum Gzn, D. de Vriend, A. Craandijk, J.C. Bing, C. van Maarschalkerwaart, H.W. Pruissen en J.F. Meijer jr, makelaars, zullen op dinsdag 21 december  1824 en volgende dagen, ’s morgens om 10 uur, te Amsterdam, voor het huis van de overledene, op de Keizersgracht 1146 (tussen de Reestraat en de Berenstraat) door de notaris J.F. Meijer doen verkopen:

  • Pretentieuze gladhouten ledikanten, extra  welgevulde bedden en matrassen, katoenen en wollen dekens en gordijnen (behangsels).
  • Gevlamd mahoniehouten Linnen-kabinet, garderobe, eikenhouten gladmangel.
  • Fraaie mahoniehouten secretaire.
  • Hoekbuffet  met penant- en cilinderkastjes.
  • Kapitaal staand horloge (gemaakt door Allin Walker à Amsterdam).
  • Een extra welluidend en zeer fraai mahoniehouten kabinetorgel (4½ octaaf en 10 registers)
  • Accuraat lopende tafelpendule in Marmer met vergulde ornamenten.
  • Zeer net vervaardigde mahoniehouten en gladhouten stoelen met zwarte en andere trijpen zittingen.
  • Pronk- (of over)gordijnen, Vlaams linnen “ophaalgordijnen”, fijne Smyrna en andere tapijten, inlandse vloer- gang- en trapkleden.
  • Kapitale heldere spiegels., schoorsteen ornamenten, branches en lantarens.
  • Mahoniehouten uitschuiftafel met 8 inlegbladen en andere dito tafels (ook nacht- bed- en penanttafeltjes) en bijbehorende gladhouten en andere meubelen.
  • Zware ijzeren turfschoorsteen en fraai geslepen vuurhaard.
  • Een partij zwaar koper-, tin-, ijzer- en blikwerk.
  • Rijk gezette juwelen,  best accuraat lopende zakhorloges, zilveren soep- en tafellepels en vorken.
  • Olie- en beschuittrommel en verder zilverwerk, porselein- lak-, kristal- en glaswerk.
  • Een partij op- en onopgemaakte lijnwaden en zindelijke menskleding en hetgeen verder tot een deftige en zindelijke inboedel behorende goederen. 

Alles nagelaten door wijlen de heer Gerrit Wetters .
Een catalogus is verkrijgbaar bij de boekhandel of te bestellen bij Schmidts & Co, boekdrukkers te Amsterdam.

Even voor mijn familie:

Gerrit Wetters was een opa van oma Schenk-Wetters (de vrouw van de schilder Martinus Schenk), zij was weer een oma van mijn moeder Jeanne de Vries-Brugman.
Gerrit was een makelaar in honing en was. De bovengenoemde makelaars waren zijn zakenpartners.
Ook zijn zoon Johannes, de vader van oma Schenk, was makelaar en deed later veel verkoopzaken met meneer Van Laethum (de eerstgenoemde).

Over hanskwaster

I'm born in 1944 in Haarlem The Netherlands. My profession is visual artist and art teacher. I am married and have two sons.
Dit bericht werd geplaatst in diversen, Geen categorie, genealogie. Bookmark de permalink .

2 reacties op Erfstukken  

  1. Thérèse zegt:

    Mooi verteld, Hans. Een deftige en zindelijke (?) inboedel, tja? Daar zouden wij best wat van kunnen gebruiken om ons wat meer aanzien te geven, maar ik ben zo ook al heel tevreden.

    • hanskwaster zegt:

      Dank je Thérèse. Wij zijn dan ook zeer tevreden met de: “Gevlamd mahoniehouten Linnen-kabinet”, die jij hebt gekregen van jouw oma en eigenlijk ook als erfstuk moet worden aangemerkt.

Geef een reactie

