Een puzzelstukje

Ik heb hier al vaker verteld over mijn hobby, cq passie, dan wel bezetenheid. De genealogie. Soms denk ik dat ik alles van de laatste twee eeuwen wel gevonden heb en begeef ik mij op zijsporen die mij ook “zo interessant” lijken. Op andere ogenblikken bijt ik mij vast in ontbrekende puzzelstukjes, waarvan ik in eerder stadium dacht dat het niet meer te vinden is.
Voorbeeld.
De oma van mijn grootvader De Vries heette Johanna van Rees. Zij had als patroniem Elkan en er was een verwijzing naar haar opa aan moeders kant Philip. Zodat zij voluit werd aangeduid als Johanna Elkan van Rees Philips. Zij was geboren op 20 juli 1780 in Nijkerk en van haar familie ben ik aardig wat te weten gekomen. Maar vreemd genoeg was nergens te vinden wanneer en waar zij is overleden.
Haar huwelijk met Benedictus de Vries, een Israëlietische slager uit Zwolle, en de geboorte van haar acht kinderen heb ik vrij gemakkelijk kunnen vinden. Alleen haar sterfdatum en dat van haar tweede dochtertje Dina heb ik nergens kunnen vinden.
Tot vandaag.
Intensief speurwerk, doorzettingsvermogen en eindeloos geduld leverde mij het volgende op.

Johanna werd zoals gezegd geboren in Nijkerk. De familie hield zich bezig met vervaardigen en verhandelen van papier. Later kwam daar de productie van tabak bij. Maar Johanna trouwde in 1804 met Benedictus de Vries, geboren als zoon van Isaac de Vries een slager uit Leeuwarden, die zich in Zwolle had gevestigd. Benedictus zette het werk van zijn vader voort en ook enkele van zijn broers werden slager. Zij kregen dus acht kinderen, waaronder mijn overgrootvader Lijpman de Vries en een dochter Dina.
Deze Dina de Vries is in 1851 getrouwd met Philippus van der Rijn, jawel een slager in Groningen.
Vader Benedictus was al in 1840 overledenen. Moeder Johanna verbleef beurtelings bij een van haar gehuwde kinderen, waarschijnlijk om ze bij te staan bij zwangerschap en kraam. Daardoor was zij een beetje uit het zicht verdwenen. Maar we vinden haar terug in Amsterdam.
Philippus en Dina zijn in 1862 vanuit Groningen verhuisd naar Amsterdam. Ook twee zonen van Johanna, Isaac en oud opa Lijpman vertrokken naar Amsterdam. Zij stortten zich op de handel in textiel. Isaac in de Joden Breestraat en Lijpman op de Nieuwendijk.
Alleen Philippus bleef het slagersvak trouw. Hij vestigde zich op de Deventer Houtmarkt (wat we nu kennen als het Jonas Daniël Meijerplein), waarschijnlijk boven de Israëlietische Vleeschhal, naast de Hoog Duitsche Synagoge.
Ook hier woont Johanna beurtelings bij een van haar kinderen, al is ze officieel ingeschreven in het huishouden van Isaac in de Joden Breestraat 49.
Johanna is al 82 jaar als zij op 29 september 1862 komt te overlijden in het huis van Dina en Philippus aan de Houtmarkt 8. De aangevers bij de burgerlijke stand zijn Marcus en Samuel Koster. Zij zijn koster in de naastgelegen synagoge en bekenden van de overledenen.
Haar dochter Dina en Philippus hebben, voor zover ik heb kunnen nagaan, twee kinderen gehad. Die woonden nog thuis toen Dina op 11 februari 1870 ook is overleden in hetzelfde huis aan de Houtmarkt. Zij heeft dus niet meer de afbraak van de Vleeshal, het dempen van de gracht en de omvorming van de Houtmarkt in Jonas Daniël Meijerplein meegemaakt. ams_mendesdacosta_01.1200x0
Deze foto is van de Van Gogh Route (beeldbank Amsterdam)

Over hanskwaster

I'm born in 1944 in Haarlem The Netherlands. My profession is visual artist and art teacher. I am married and have two sons.
Aside | Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie, genealogie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

