Restaureren

Onlangs bracht mijn lieve zus Divera dit schilderij mee. Het komt uit ons ouderlijk huis.
Omdat ik mij niet kan herinneren waar het ooit gehangen heeft, vermoed ik dat mijn moeder het heeft aangeschaft (gekregen), nadat ik het oude nest al had verlaten (1963).
Het doek heeft aan de achterzijde een stempel van de winkel in kunst-schilderartikelen in de stationsstraat van Hilversum. Omdat ik nog steeds probeer om het restaureren onder de knie te krijgen stortte ik mij op dit schilderij met het volgende resultaat.

Helaas is de signatuur onleesbaar zodat ik niet weet wie het gemaakt heeft.

Misschien W. Gerritse ?

UPDATE

Een volger uit België mailde mij dat hij een soortgelijk schilderij had gekocht in een kringloopwinkel in Mechelen. Hij vroeg of het van dezelfde maker zou kunnen zijn.
Inderdaad is de overeenkomst treffend, maar bij deze is de signatuur beter leesbaar.

Ik lees C. v. Reken.

Na enig zoeken kwam ik er achter dat in Nederland een kunstschilder actief was met de naam Coenraad van Reken. Hij is geboren op 3 augustus 1910 in het Belgische De Lier.
ik heb niet kunnen vinden waar hij is opgeleid, maar zijn vroegste vermelding is uit Nijmegen. Zijn ouders waren rondreizende kooplui o.a. scharensliep en hij had 8 broers en zussen. Mogelijk kreeg hij enige tijd les aan de academie in Arnhem (zie: Jacobus Schouten).
In 1936 kreeg de dochter van zijn hospes in Amsterdam, Cornelia Scholtens, een kind. Het was een  meisje en werd geregistreerd als Gerardina Scholtens. In 1939 zijn Coenraad en Cornelia in Amsterdam getrouwd en werd Gerardina geëcht als Gerardina van Reken.
Tijdens de oorlogsjaren hebben              zij op diverse plekken in Amsterdam en elders in Nederland gewoond. Steeds staat hij te boek als kunstschilder of landschapsschilder.
Na de oorlog vestigden zij zich in Breda. Daar bleven zij wonen tot Coenraad daar in 1971 overleed.

De RKD (Het Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis) vermeld dat hij naast landschappen ook stadsgezichten heeft gemaakt, maar afbeeldingen van ander werk van hem heb ik (nog) niet kunnen vinden.
Mijn hoop is nu gericht op meer lezers die met de naam Coenraad van Reken meer over zijn werk kunnen vertellen.

Het schilderij uit Mechelen (België) met de signatuur c. v. Reken

Over hanskwaster

I'm born in 1944 in Haarlem The Netherlands. My profession is visual artist and art teacher. I am married and have two sons.
Dit bericht werd geplaatst in diversen, hobby, kunst. Bookmark de permalink .

4 reacties op Restaureren

  1. hanskwaster zegt:

    Een deel van de verschillen komt ook door de wisselende lichtomstandigheden tijdens de foto-opname.

  2. Marie-Louise zegt:

    Mooi gedaan Hans! Dit schilderij hing in de slaapkamer van onze ouders. Daar lag ook papa’s pijp in de asbak die nu bij mij staat.

    • hanskwaster zegt:

      Dank je Marie-Louise, fijn dat je dat zo goed hebt onthouden. Toen ik eens onverwacht onze ouders slaapkamer binnenkwam, vroeg mama: Olala, Hans, wat heb je gezien? Ik antwoordde geruststellend: Alles mam. Maar dat was kennelijk niet waar. Het schilderij had ik gemist.
      Wel goed dat je papa’s asbak in ere houdt. Een goede reden om niet te stoppen.

      • Marie-Louise zegt:

        Hahaha, ja ik moest toen ik het schreef ook aan dat voorval denken. Het leuke was dat onze preutse ouders er allebei schik om hadden. Later is het door jou schoongemaakte schilderij vervangen voor het schilderij met de berkenboompjes dat jij geschilderd had.

Plaats een reactie